Jalan-jalan menuju keredhaan Tuhan meliuk lentok di celah-celah simpang siur karenah insan
.

Saturday, June 13, 2015

10 Sebab Kenapa Doa Kita Tidak Dikabulkan

 
 

Seseorang bertanya kepada Ibrahim bin Adham:

“Apa masalah kita, kita berdoa tetapi tidak diperkenankan doa kita?”


Ibrahim menjawab:

“Kerana hati kamu mati dengan 10 sebab:


1. Kamu mengenali Allah tetapi kamu tidak mentaatiNya

2. Kamu mengenali Rasulullah s.a.w. tetapi kamu tidak mengikuti sunnahnya

3. Kamu mengenali al-Quran tetapi kamu tidak beramal dengannya

4. Kamu makan ni’mat-ni’mat Allah tetapi kamu tidak menunaikan kesyukuran terhadapnya

5. Kamu mengetahui tentang syurga tetapi kamu tidak mengejarnya

6. Kamu mengetahui tentang neraka tetapi kamu tidak lari darinya

7. Kamu mengetahui tentang syaitan tetapi kamu tidak memeranginya

8. Kamu mengetahui tentang mati tetapi kamu tidak membuat persiapan untuknya

9. Kamu kuburkan orang-orang mati tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripadanya

10. Kamu terjaga dari tidur, lalu kamu menyibukkan diri dengan keaiban manusia dan kamu tinggalkan keaiban diri kamu sendiri.
 

 
 
'Aku adalah (mengikut) sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku, dan Aku bersamanya ketika dia mengingati-ku. Sekiranya dia mengingati-Ku dalam dirinya,Aku mengingatinya dalam diri-Ku.Dan,sekiranya dia mengingatiku dalam sebuah majlis,Aku telah mengingatinya dalam majlis yang lebih baik lagi daripada majlis mereka.Sekiranya dia datang kepada-Ku sejengkal ,Aku  mendekatinya sedepa. Sekiranya dia mendekati-Ku sedepa, Aku mendekatinya sejengkal. Sekiranya mereka mendekati aku dalam keadaan berjalan, aku pasti mendekati mereka dalam keadaan berlari (pantas)'
(hadith ini direkodkan oleh Muslim)

No comments:

Post a Comment