Jalan-jalan menuju keredhaan Tuhan meliuk lentok di celah-celah simpang siur karenah insan
.

Tuesday, June 9, 2015

Hanya Gerhana Bukan Terbenamnya Matahari



        Apabila gerhana, burung-burung tidak pulang ke sarangnya kerana mereka tahu bahawa hari masih terlalu awal dan malam masih belum tiba manakala segala kegelapan yang sedang menyeliputi itu hanyalah sementara dan seketika, sampai saatnya mentari kan megah menyinarkan cahayanya dan menerangi segala kekelaman yang membuahkan keraguan dan keputus asaan itu. 

         Begitu juga Da'ie yang merindukan saat pertemuan dengan Robbnya; dalam apa saja kegelapan dan tekanan ia tidak akan pernah berputus asa dan harap bahkan ia sentiasa mencari ruang peluang untuk mengekspresskan keimanannya kepada PEMILIK diri, alam dan kehidupan. Ia lalu cuba mempelajari sunnatullah mengenai liku-liku perjalanan mencari Mardhatillah sehingga jiwanya menjadi lapang dan pasrah berdepan dengan apa saja ujian. 

        Cintanya pada PEMILIK syurga menjadikan segala kesulitan kembali terungkai, yang berat menjadi ringan, perjalanan yang jauh terasa dekat bahkan segala keresahan dan keraguan terungkai menjadi bunga-bunga yang harum mewangi. 

        Hatinya terasa begitu dekat dengan perjuangan Rasul tercinta hingga terasa seperti segala luka-luka dan keperitan Baginda alami mengenai tubuhnya sendiri hingga terasa hati mereka seumpama bertemu dan membuahkan Cinta dan Rindu. Semakin perit perjalanannya semakin penuh hatinya dengan kecintaan dan kerinduan bahkan cinta dan rindu itu mengusir segala kedukaan dan keresahan. 

        Cinta itu menjadikan hatinya kembali bercahaya, lalu dengan cahaya itu ia menoleh semula melihat kehidupannya dan ternyata segalanya terlalu berbeza. Cahaya cinta itu telah menyingkapi segala kegelapan lalu ia kini sedar bahawa segala bayangan yang menakutkan dan mengecewakannya sebelum itu adalah taman-taman yang begitu indah. Bayangan lembaga hitam yang menggerunkan jiwanya ialah pohonan hijau yang menenangkan jiwa, jeriji-jeriji disekelilingnya adalah pagar-pagar yang indah dan menenangkan.

No comments:

Post a Comment