Jalan-jalan menuju keredhaan Tuhan meliuk lentok di celah-celah simpang siur karenah insan
.

Tuesday, June 9, 2015

Liku Perjalanan



Sememangnya perjalanan dakwah itu ada naik turunnya. Ada masa-masa kita mendaki yang menuntut kekuatan jiwa, ketabahan, kepasrahan dan keyakinan yang teguh kepada apa yang Allah janjikan serta keyakinan kepada ancaman-ancamannya. jiwa kita akan semakin lemah jika kita masih memberi pilihan pada jiwa kita untuk memilih antara kebenaran dan kebathilan.

 Ada juga masa-masa kita menurun; langkahnya ringan dan menyenangkan. Kadang-kadang jiwa kita terikat untuk rehat dan terus rehat. Bunga-bunga ukhuwah dan kebersamaan menyerbakkan harumannya. Kita merasakan dakwah dan kehidupan itu bersatu dan benar-benar membahagiakan kita.
 
             Inilah warna warni kehidupan menuju Allah SWT. Kita tidak akan menemui jalan yang menurun selama-lamanya, tidak juga mendaki sepanjang kehidupan. Kitapun tidak berhak membuat pilihan ketika mana kita ingin mendaki dan ketika mana kita ingin menuruni lembah-lembahnya. Kalau pilihan itu berada ditangan kita, tentunya syurga itupun milik kita secara pasti dan kitapun tidak kesunyian dalam langkah-langkah kita. 

           Tentunya ramai yang akan menyertai rombongan dakwah ini. Tentunya banyak senyuman yang dapat kita lihat dan tidak banyak lelehan airmata yang menyirami perjalanan kita.
 
       Biarkan Allah yang tentukan jalanNya. Kita hanya mengikuti apa yang dipilihkanNya  untuk kita. Ya, kadang-kadang kita lemah dan langkah kita terasa berat. Mengadulah padaNya dengan penuh harapan. Titiskan airmata kita untuk menangis kelemahan dan ketelanjuran kita. Bukankah kita beriman dengan Kasih Sayang dan PengampunanNya. Renungilah KalamNya, carilah kalimah-kalimah yang dapat melembutkan hati kita. Biarkan kalimah-kalimah iman itu menyentuh hati kita. Buka semula lembaran-lembaran sirah, mungkin kisah sedih kita ini tersimpan di dalamnya. Tentunya ada ujian yang lebih berat dan menekan dari apa yang kita tempuhi. Tentunya bukan kita sahaja yang menangis dan kecewa.

            Memang luka pada jiwa kita kadang-kadang begitu mendalam dan menyakitkan tetapi anggaplah ianya sebagai bukti cinta kita padaNya. Apa lagi yang mampu kita bayar untuk nikmatNya yang tidak terhitung. Kalimah apa lagi yang dapat kita ungkapkan untuk tunjukkan kesyukuran kita.

            Ingatlah, Insan akan berjaya mencapai kemuliaan dan redhaNya bukan kerana memiliki keperkasaan dan kekayaan atau pangkat dan kedudukan tetapi memiliki hati yang lembut dan penuh keimanan. Asalkan hati kita sentiasa hidup dan penuh keimanan maka kita akan berjaya meraih redhaNya. Tentunya apa yang Allah timpakan kepada kita mengambil kira kemampuan kita, cuma kita perlu berusaha untuk mencari penawarnya.

               Akhir sekali, Kesungguhan, keteguhan, kekuatan jiwa dan sebagai adalah natijah atau product iman. Kalau produk kita semakin kurang kemungkinan bahan mentah kita yang sebenarnya
kurang. Kalau bahan mentahnya mencukupi mungkin prosesnya terhenti atau agak perlahan. 

            Telitilah semua itu dari setiap sudut dengan penuh kerendahan dan harapan. Mintalah petunjuknya dan tanggalkan keputus asaan dan kecewa dari jiwa kita kerana semua itu tidak pernah sedikitpun membantu kita. sedarlah, bahawa kita sebenarnya tidak ada pilihan dan mungkin PILIHAN itulah punca penyakitnya.

p/s:Perkongsian daripada seorang murabbi. :)

No comments:

Post a Comment